فاجعه هیندنبرگ چگونه رخ داد؟ دلیل این حادثه چه بود؟

در 6 می 1937 بالن آلمانی هیندنبرگ منفجر شد و آسمان بالای شهر نیوجرسی را دود فرا گرفت. دم این کشتی هواپیمایی غول پیکر به زمین سقوط کرد، در حالیکه بینی آن مانند یک نهنگ، صدها فوت به هوا بلند شد. در کمتر از یک دقیقه، بزرگترین کشتی هوایی جهان تبدیل به خاکستر شد. برخی از مسافرین و خدمه توانستند خودشان به قسمت امن تر بالن برساند در حالیکه بعضی ها در آتش سوختند. از97 نفری که در این کشتی هوایی حضور داشتند، 62 نفرشان توانستند جان سالم به در ببرند.

کشتی هیندنبرگ در آتش

در آن زمان، قرار بود که هیندنبرگ دوره جدیدی از سفرهای هوایی را به وجود آورد. اما این تصادف باعث شد که کلا این نوع مسافربری از دور خارج شود و به زودی هواپیماهای مسافربری، جایگزین این وسایل نقلیه شدند.

این سقوط، نخستین فاجعه عظیم تکنولوژیکی بود که به ضبط رسید و مردم توانستند آن را مشاهده کنند. نظریه ها و تئوری هایی که از این حادثه به وجود آمده بود، تا سالها موضوع بسیاری از کتابها و فیلمها شده بود.

 

برای عضویت در کانال تلگرامی تن تاپ کلیک کنید

 

قشنگ ترین نهنگ جهان در آسمان

کشتی هوایی هیندنبرگ

فردیناند زِپلین، یک افسر ارتش آلمان، در اواخر دهه 1800 نخستین هواپیماهای باریک قاب را توسعه داد. به گزارش Airships.net وی در طول جنگ داخلی، بالونهای هوایی را در ایالات متحده مشاهده کرد. او اولین فروند هوایی خود را با نام LZ-1 را در سال 1899 ساخت.

هواپیمای هیندنبرگ که با نام کامل LZ-129 Hindenburg بزرگترین هواپیمای تجاری است که دنیا تاکنون به خود دیده و در آن زمان، از نظر فنی نیز پیشرفته ترین بود.

به گزارش Airships.net طول آن 245 متر و 41 متر هم قطرش بود. یعنی سه برابر بزرگتر از بوئینگ 747 و چهار برابر گودیر بلیمپ. و همچنین سرعتی برابر با 135 کیلومتر در ساعت را داشت.

کشتی هوایی هیندنبرگ دارای 72 تخت مسافر در کابین های گرم، یک اتاق غذاخوری با دیوارهای ابریشمی، یک سالن و یک اتاق برای سیگار کشیدن. مبلمان های این کشتی از آلومینیوم های جنس سبک ساخته شده بود. طبق گفته ها برای اطمینان از اینکه اتاق سیگار ایمن باشد، اقدامات ویژه ای صورت گرفت. برای مثال قفل های مخصوصی بر روی درهای هواپیما زده شده بود تا از ورود هیدروژن جلوگیری کند.

همچنین بخوانید: تمام شدن سوخت هواپیما در آسمان 

 

تکنولوژی های به کار رفته در هیندنبرگ

هیندنبرگ در حال تبدیل شدن به خاکستر

همه انواع بالن ها از هوا سبک تر هستند و از طریق هلیوم، هیدروژن و یا هوای گرم در بالا نگه داشته می شوند. کشتی های هوایی زپلین از جمله هیندنبرگ از قاب های سفت و سخت ساخته شده بود و همچنین دارای تیرچه های طولی بودند. به گزارش Space.com اتاق های گازی به این هواپیمای پرنده اجازه میدهد که شکل خود را بدون تغییر حالت حفظ کند. چیزی که در بالن و بالن های هوای گرم امکان پذیر نبود.

در هیندنبرگ از قابهایی با آلیاژ آلومینیوم استفاده شده بود. این کشتی از سایر کشتی های هوایی پهن تر بود و همین باعث پایداری آن می شد و همچنین این کشتی از چهار موتور استفاده میکرد.

کشتی هوایی هیندنبرگ از 16 سلول پنبه ژلاتینه تشکیل شد که این سلول باعث می شدند تا این کشتی در بالاترین حد در هوا نگه داشته شود. این سلول ها به گونه ساخته شده بودند که از هلیوم پر شده باشند که به دلیل اینکه اشتعال پذیر نبودند، امنیت بیشتری نسبت به هیدروژن داشتند. ولی در هر صورت آلمانی ها نتوانستند  هلیوم را به دلیل گران بودنش به دست بیاورند. و اگر مسئله قیمت را هم فاکتور میگرفتند، باز هم نیاز به اپراتورهای بیشتری داشتند که این مسئله باعث می شد تا ظرفیت حمل و نقل کاهش پیدا کند.

گروسمن میگوید: “جدا از این دو موضوع، تنها کشورهایی که هلیوم داشتند شوروی و ایالات متحده بودند. هیچکس با شوروی کار نمیکرد و از آن طرف آمریکا هم به دلیل اینکه استخراج هلیوم سخت بود، اجازه صادرات آن را نمیداد. اگر هم قرار بود صادراتی انجام شود، با نازی ها معامله نمیکردند.

غرور نازی ها، رکود اقتصادی و دشواری به دست آوردن سود از یک هواپیمای هلیومی، همه این ها باعث می شد که ما نتوانیم هلیوم به دست بیاوریم.”

 

چگونه این هواپیما از پا در آمد؟

اسکلت کشتی هیندنبرگ

در تاریخ 3 می 1937 هیندنبرگ در آخرین سفرش، فرانکفورت را ترک کرد. مسیر این سفر تقریبا صاف بود و تنها مشکلی که وجود داشت، بادهای مخالف بود که باعث شد 12 ساعت تاخیر در فرود به وجود بیاید. جدا از این، هوای بدی در نیوجرسی در انتظار این هواپیما بود. به گزارش Airships.net کاپیتان مکس پروس و سایر افسران ارشد داخل کشتی هیندنبرگ خواستار تاخیر بیشتر در فرود شدند و همچنین کشتی را در کنار سواحل برای مدتی بگردانند تا شرایط جوی بهتر شود.

در تاریخ 6 می و دقیقا بعد از ساعت 7، کشتی به دریاچه هراست نزدیک شد. به گزارش Airships.net با اینکه شرایط جوی رو به وخامت بود، افسران تصمیم گرفتند تا یک چرخش تند و تیز S را پیاده سازی کنند. پس از چرخش، خطوط فرود افتادند. در این لحظه، هیندنبرگ 180 فوت از زمین فاصله داشت.

چند لحظه پس از پایین آمدن خطوط فرود، اعضای خدمه زمین، چیزی را مشاهده کردند که طبق گفته آنها، حرکات موجی بر روی قسمت پارچه ای پشت هواپیما رخ داده بود که احتمالا به دلیل نشت کردن هیدروژن از مخزن بود.

در ساعت 7:25، شعله هایی در دم کشتی هیندنبرگ ظاهر شد و در عرض چند ثانیه، آتش تمام قسمت عقب هواپیما را پوشاند. دم هواپیما به زمین سقوط کرد و نوک هواپیما هم چند ثانیه قبل از سقوط دم هواپیما، به بالا رفت و در شعله گرفتار شد. بعد از مدتی پوشش پارچه ای از بین رفت و اسکلت آلومینیومی فقط باقی ماند و بعد از چند لحظه، این اسکلت هم از بین رفت.

نجات یافته های فاجعه هیندنبرگ

دان آدامز یکی از شاهدان عینی این ماجرا بود در مصاحبه ای که داشت گفت: “فقط 34 ثانیه طول کشید تا این هواپیما به خاکستر تبدیل شود. مردم از تعجب در خال شاخ درآوردن بودند. فقط 34 ثانیه!”

آدامز در ادامه سخن هایش گفت: “در زمان رخ دادن فاجعه هیندنبرگ زنده ماندن مسافران و خدمه هواپیما به این بستگی داشت که در زمان شروع آتش سوزی، آنها در کجای هواپیما بودند. بیشتر افراد در حاشیه های کشتی بودند و برای همین میتوانستند بپرند و جان خود را نجات دهند. ولی بیشتر مسافرانی که در کابینهای خودشان بودند، جان خود را از دست دادند. بیشتر از مسافران، این خدمه بودند که جان خود را از دست دادند. چون در سراسر کشتی بودند.”

حادثه هیندنبرگ توسط چهار خبرنگار فیلمبرداری شد، اما هیچ سند و فیلمی از لحظه اول آتش سوزی در دست نیست. آدامز درباره این موضوع گفت: “همیشه خبرنگارها در این صحنه ها بودند. چون افراد مشهور با این وسایل نقلیه مسافرت میکردند.”

همچنین بخوانید: داستان هواپیمای مسافربری که ناپدید شد 

 

چه چیزی باعث سقوط این کشتی هوایی شد؟

هیندنبرگ در حال سقوط

به گفته گروسمن، دلیل های زیادی در مورد سقوط این کشتی هوایی وجود دارد. مشخص شده بود که در سلول های سوخت، نشتی رخ داده بود که باعث تماس هیدروژن با اکسیژن شده و در پی آن، آتش سوزی را به همراه داشته.

همچنین تئوری هایی وجود دارد که میگوید یک بمبگذاری در هیندنبرگ انجام شده که البته هیچ مدرکی برای ثابت کردن این تئوری وجود ندارد اگر هم داشت، در آن هواپیما از بین رفت. بعضی ها هم میگویند که یک ماده ای به غیر از هیدروژن، باعث آتش سوزی شده.

گروسمن هم در مقاله ای که درباره فاجعه هیندنبرگ نوشته بود به رد کردن یکی از تئوریها پرداخت: “بعضی ها میگویند که پارچه این کشتی هوایی بسیار اشتعال پذیر بود و با برخورد صاعقه، این حادثه رخ داد. اینگونه نیست! معمولا خیلی از کشتی های هوایی با صاعقه برخورد میکنند، ولی هیچوقت آتش نگرفتند و صحیح و سالم به مقصد رسیدند. چیزی که واضح است، این است که هیدروژن نشتی داشته.”

ولی چیزی که هنوز در مورد آن بحث می شود این است که چرا سلول های هیدروژن نشتی داشتند و دقیقا چگونه آتش گرفتند؟ گروسمن درباره این موضوع میگوید: “یک تئوری رایج این است که چرخش سریع s باعث شد نشتی شده. ولی چون هواپیما به خاکستر تبدیل شد، سند و مدرکی مبنی بر اینکه چرا و چگونه هیدروژن نشت کرده در دست نیست.”

اسکلت هیندنبرگ

 

پیامد های این فاجعه

فاجعه هیندنبرگ به دوره کشتی های هوایی پایان داد. دیگر کسی دلش نمیخواست سوار کشتی های هوایی هیدروژنی شود. و بعد از مدتی با افزایش قدرت هیتلر، دیگر واقعا هیچکسی نمیخواست که سوار این هواپیماها شود.

گروسمن میگفت که شرکت های آمریکایی و آلمانی قرار بود که باهم هواپیماهای بیشتری بسازند و هیندنبرگ فقط یک آزمایش بود که بعد رخ دادن چنین حادثه ای، آنها تمامی طرح های خودشان را لغو کردند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *