داستان هواپیمای مسافربری که ناپدید شد

پرواز شماره 370 هواپیمای مالزی، قرار بود 8 مارس 2014 از کوالالامپور در مالزی در ساعت 12:35 صبح خارج شود و در ساعت 6:30 صبح به پکن چین برسد. اما پرواز 370 هرگز به پکن نرسید و در حال حاضر بیش از 4 سال بعد از اینکه هواپیما ناپدید شده، هنوز پاسخی برای اینکه چه اتفاقی افتاد و یا دقیقا کجاست وجود ندارد.

 

برای عضویت در کانال تلگرامی تن تاپ کلیک کنید

 

هواپیمای 370 مالزی

ناپدید شدن هواپیما میان پرواز و ناجواب ماندن سوالات پرواز 370 به بزرگترین معمای تاریخ هواپیما تبدیل کرده است. این پست تلاشی برای دادن اطلاعات به شما در حد امکان است و توضیح اینکه چگونه یک هواپیما در قرن 21 میتواند نابود شود.

ابتدا نکات اولیه و کلیدی. پرواز 370 یکی از دو پرواز هواپیمای مالزی بین کوالالامپور و پکن بود. هواپیمای 370 قرار بود در روز 8 مارس در ساعت 12:35 کوالالامپور را ترک کند و در ساعت 6:30 صبح به پکن وارد شود و کل پرواز 5 ساعت طول می کشید.

هواپیما از نوع بوئینگ 777 بود که سوخت کافی برای 7 ساعت و 31 دقیقه پرواز را داشت. خود هواپیما 11 ساله بود و هیچ رویداد قبلی مربوط به مسائل مکانیکی گزارش نشده بوده. پرواز توسط دو خلبان و خدمه 10 نفره اداره میشد که همه آنها شهروندان مالزی بود.

احمد شاه و عبدالمجید

خلبان احمد شاه 53 ساله بود. یک کارمند قدیمی که در سال 1981 به خطوط هوایی مالزی ملحق شده بود و بیش از 18 هزار ساعت پرواز را تجربه کرده بود. دستیار او فارق عبدالمجید 27 ساله بود که به مدت هفت سال با شرکت بوده و 1700 ساعت تجربه پرواز داشت. علاوه بر این دو خلبان، 10 عضو دیگر خدمه و 227 مسافر در این پرواز قرار داشتند. 153 شهروند چینی، 50 مالزیایی، 7 اندونزی، 6 استرالیایی، 5 هندی، 4 فرانسوی، 3 آمریکایی، 2 کانادایی، 2 ایرانی، 2 نیوزیلندی، 2 اکراینی، 1 هلندی، 1 روسی و 1 تایوانی در هواپیما بودند.

همچنین بخوانید: تمام شدن سوخت هواپیما در آسمان 

پرواز 370 از باند فرودگاهی در کوالالامپور در ساعت 12:42 صبح، کمی دیرتر از برنامه ریزی از فرودگاه خارج شد و توسط کنترل ترافیک هوایی اجازه رفتن به ارتفاع 5,5 کیلومتری را گرفت. تجزیه و تحلیل صدا تایید کرده است که خلبان اول قبل از آغاز پرواز به صورت قاطع با کنترل ترافیک هوایی ارتباط برقرار کرده و کاپیتان پس از بلند شدن هواپیما، همچنان با آنها در ارتباط بوده است.

پرواز در ابتدا به صورت معمول ادامه می یابد اما در ساعت 1:06 دقیقه صبح، هواپیما آخرین گزارش خودکار موقعیت و آخرین تماس را ارسال کرد. آخرین تماس کلامی با کسی در پرواز فقط چند لحظه بعد، در ساعت 1:19 بعدازظهر رخ داد. فقط 37 دقیقه پس از آنکه هواپیما از زمین برخواست، در آن زمان رادار کوالالامپور به کابین پروازی گفت که فضای هوایی ویتنام وارد شدند.

هواپیما در حال گذر از خلیج تایلند در مسیر برنامه ریزی شده بود. اما اینجا همه چیز شروع به عجیب شدن میکند. فقط سه دقیقه پس از برقرای تماس نهایی کلامی با جهان خارج در ساعت 1:21 دقیقه صبح، پرواز 370 ناگهان از روی صفحه نمایش رادار در کوالالامپور و ویتنام ناپدید شد. این به این معنی است که فرستنده در پرواز دیگر کار نمیکرد.

در این ناحیه هیچ طوفانی وجود نداشت. این بدان معنی است که به احتمال زیاد فرستنده به صورت دستی توسط کسی غیرفعال شده است.

هواپیما در رادار

هر چند رادارهای نظامی هنوز قادر به ردیابی پرواز پس از نقطه بودند. بعدا بنا به دلیلی هواپیما شروع به چرخش کرد، اما پس از آن به طور ناگهانی به سمت جنوب غربی حرکت کرد. سپس پرواز 370 در این راستا به طور مستقیم به سمت شبه جزیره مالایا حرکت کرد و ارتفاعات خود را کم و زیاد میکرد.

در ساعت 1:52 دقیقه صبح، پرواز 370 در گذر به سمت جنوب جزیره پنانگ دیده شد و سپس به سمت تنگه مالاکا رفت. آخرین مکان هواپیمای MH370 با اطمینان در این قسمت اقیانوس هند در سال 2:22 دقیقه مشخص شد که نزدیک به محدوده رادار نظامی مالزی بود. با وجود اینکه در رادار ناپدید شد، پرواز هنوز ارتباطات ماهواره ای براقرار میکرد.

تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای به این نتیجه رسیدند که هواپیمای MH370 پس از آن یکبار دیگر تغییر مسیر عجیب داشت و به پرواز در این راه بیش از 5 ساعت ادامه داد. تمام وقت این قسمت از سفر هواپیما، سیستم ارتباط ماهواره ای به درخواست های موقعیت ساعتی شرکت Inmarsat پاسخ داد و یک تماس تلفنی دوباره در 2:39 دقیقه صبح با کابین خلبان برقرار شد. زنگ خورد اما کسی جواب نداد. بیش از 4 ساعت بعد در سال 7:13 دقیقه صبح، یک تماس تلفنی دیگر با کابین خلبان برقرار شد که اینبار هم زنگ و خورد و بدون پاسخ ماند.

در 7:24 دقیقه صبح در حالیکه هنوز در جایی بالای اقیانوس هند در حال پرواز بود، پرواز یک ساعت از فرود برنامه ریزی شده در پکن عقب بود. دولت مالزی اعلام کرد که آنها ارتباط با هواپیما را از دست داده اند و عملیات جستجو و نجات بسیج شده است. اما آنها نمیدانستند که پرواز MH370 هنوز پرواز میکرد. آخرین قطعه داده دریافت شده از این هواپیما در ساعت 8:19 دقیقه صبح اتفاق افتاد. این یک درخواست لاگین از پرواز به شرکت inmarsat بود که تنها به دو دلیل میتوانست اتفاق بیفتد: 1. از دست رفتن برق  2. ایراد نرم افزاری

هواپیما در این نقطه برای 7 ساعت 38 دقیقه پرواز کرده بود و از آنجایی که تنها برای پنج و نیم ساعت برنامه ریزی شده بود، احتمالا سوخت هواپیما از این نقطه به بعد تمام شده است. inmarsat یک درخواست وضعیت دیگر را در ساعت 9:15 دقیقه صبح ارسال کرد اما در این زمان نهایتا بدون جواب ماند.

بر اساس این واقعیت احتمالا هواپیما بین ساعت های 8:19 دقیقه و 9:15 دقیقه سقوط کرد. اما هنوز معلوم نیست که این دقیقا کجا اتفاق افتاده است.

منحنی سیاه

هنگامیکه ارتباط نهایی با پرواز در ساعت 8:19 دقیقه به وقت محلی برقرار شد، محاسبه شده که پرواز در جایی در این منحنی سیاه قرار داشته است.شب

نقشه استرالیا

با توجه به مسیر عمومی هواپیما، از تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای، احتمال دارد که هواپیما در اینجا، جایی در اطراف چندین هزار کلیومتری غرب استرالیا سقوط کرده باشد.

مسیر هواپیمای 370

پس برای جمع بندی، هواپیما از کوالالامپور به مقصد پکن بلند شد و شروع به پرواز در مسیر پرواز عادی کرد. اما پس از ناگهان به سمت ناحیه خلیج تایلند پیچید و ناگهان به سمت چپ حرکت کرد و در سراسر شبه جزیره مالایا پرواز کرد. وقتی از جزیره پنانگ رد شد، هواپیما دوباره یک چرخش به سمت جنوب اقیانوس هند داشت و پس از آن، پرواز بیش از 5 ساعت به طور مستقیم در سراسر آن اقیانوس ادامه داد تا اینکه احتمالا در نهایت سوخت آن تمام شد و در جایی در غرب استرالیا در وسط ناکجا آباد، سقوط کرد.

جسنجو برای هواپیما و 239 نفر مسافر آن، تقریبا بلافاصله شروع شد. جستجو ابتدا در جنوب شرقی آسیا آغاز شد. چرا که قبلا بر این باور بودند که هواپیما در این منطقه سقوط کرده است. اما با توجه به اطلاعات بیشتر در مورد مسیر واقعی پرواز، جستجو به اقیانوس هند تغییر یافت. بین 18 مارس تا 19 آپریل، 19 فروند کشتی و 345 سورتی پرواز و مساحتی بیش از 4.5 میلیون کیلومتر مربع را جستجو کردند که بزرگتر از کل کشور هند است، ولی چیزی پیدا نکردند.

جستجوی عمق یاب سوتی نیز در حدود 1800 کیلومتری غرب استرالیا انجام شد اما چیزی پیدا نکردند. در واقع هیچ چیز تا یک سال پس از ناپدید شدن هواپیما کشف نشده بود.

همچنین بخوانید: اشیا ناشناس دریایی چه هستند؟ 

تکه گمشده هواپیمای MH370

زمانی که در جولای 2015 یک قطعه از هواپیما در ساحل رئونیون، 4 هزار کیلومتر در غرب منطقه جستجوی اصلی کشف شد. این قطعه یک فلاپر روی بال بود و تایید شد که از MH370 آمده است. تجزیه و تحلیل آن نشان داد در هنگام سقوط، فلاپر هواپیما باز نشده است که به طور ترسناکی از این نظریه حمایت میکند که هواپیما به صورت شیرجه عمودی در اقیانوس سقوط کرده است. بعدا چند قطعه دیگر نیز در سواحل شرق آفریقا نیز کشف شد.

در 17 ژانویه 2017 تقریبا 3 سال پس از ناپدید شدن هواپیما، جستجوی رسمی پس از کشف نشدن آن، به حالت تعلیق درآمد. این جستجو عمدتا توسط دولت های مالزی، استرالیا و هند انجام شد و گرانترین جستجو در تاریخ هواپیمای با هزینه 155 میلیون دلار بود.

گزارش رسمی از جستجو ادعا کرد که محل سقوط را به 25 هزار کلیومتر مربع مساحت در اقیانوس در غرب استرالیا رسانده. در ژانویه 2018 یک شرکت خصوصی ایالات متحده به نام بینهایت اقیانوس اعلام کرد که جستجوی این هواپیما را در آن منطقه 25 کیلومتر مربعی شروع میکند. اما در مارس 2018 پس از جستجو در منطقه ای با وسعت 33 هزار کیلومتر مربع در اطراف آن، آنها نیز چیزی نیافتند.

پس از گذشتن بیش از 4 سال جستجو و یافتن جواب های ناچیز، گمانه زنی ها در مورد MH370 شایعه شده است. مسیر کلی پرواز در منطقه و جایی که سقوط کرد کاملا مشخص است. اما نمیدانیم چرا این اتفاق افتاده است.

اولین تئوری مهم که توجه زیادی را به خود جلب کرد، یک حمله احتمالی از سوی مسافرین بود. دو نفر ایرانی که در پرواز بودن، گذرنامه های جعلی داشتن و سوءظن های بسیاری را به وجود اوردند. آنها بلیط های یکطرفه از کوالالامپور به پکن داشتند و تنها یک هفته قبل از پرواز وارد مالزی شده بودند. اما بعدا اینترپل نتیجه گرفت که تروریست نبودند و به دنبال پناهندگی بودند و قصد فرار را داشتند. هیچکدام از آنها مهارت های مربوط به پرواز یک هواپیما را نداشتند.

مقامات آمریکایی و مالزی به طور گسترده، پیش زمینه های هر یک از مسافرانی را که در اعلامیه پرواز بودند را مورد بررسی قرار دادند. نظریه هایی وجود دارد که میگوید هواپیما ربوده شده است و به یک جزیره دورافتاده برده شده است؛ اما هیچ گروهی تا به امروز مسئولیت آن را بر عهده نگرفته و پس از پیدا شدن خرابه هایی در آفریقا، این نظریه به شدت بعید است.

به احتمال زیاد ربوده شدن هواپیما توسط مسافران رخ نداده است، اما در مورد یک خلبان چطور؟ تردید های زیادی در مورد کاپیتان احمد شاه وجود داشت، اما هیچ شواهد قانع کننده ای که او را به این حادثه مرتبط میسازد وجود ندارد.

دولت مالزی 170 مصاحبه از دوستان آشنایان خدمه که در پرواز قرار داشتند انجام داد. اما بار دیگر هیچ چیز مشکوکی در این مصاحبه ها کشف نشد. اگر خلبانان مسبب این حادثه بوده اند، انگیزه ای که این کار را داشته اند را مشخص نمیکند.

پلیس خانه های هر دو خلبان را جستجو و سوابق مالی همه ی 12 اعضای خدمه را بررسی کرد، اما به یاد داشته باشید که پرواز به سمت اقیانوس هند چرخید و برای 5 ساعت تا زمانی که سوخت آن تمام شد، در آن مسیر ادامه داد.

افسران اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که احتمالا کسی در کابین خلبان هواپیمای MH370 به طور دستی برنامه پرواز خودکار اتوپایلوت هواپیما را برنامه ریزی کرده است. همچنین به یاد داشته باشید که پرواز 370 برای اولین بار از صفحه رادار زمانی حذف شد که فرستنده متوقف شد. همچنین ممکن است کسی در داخل کابین خلبان، به طور دستی فرستنده را خاموش کرده باشد.

با وجود اینکه به نظر میرسد احتمال دارد کسی در خدمه مسئول باشد، هنوز شواهد قطعی برای اینکه ثابت کند که این چیزی است که واقعا اتفاق افتاده، وجود ندارد. چندین نظریه عجیب و غریب نیز وجود دارد. مانند اینکه هواپیما به یک سیاه چاله کشیده شده و یا توسط موجودات فضایی ربوده شده است. نظریه ای وجود دارد که احتمالا هواپیما از راه توسط توسط مجرمان اینترنتی که دسترسی به کنترل های پرواز را پیدا کرده اند ربوده شده است. اما بوئینگ این ایده را غیرممکن دانسته است.

تئوری نهایی که هنوز آن را بحث نکرده ایم، تئوری آتش است. ممکن آتش جایی در هواپیما در مسیر پکن آغاز شده باشد. این نظریه میگوید که انها تصمیم گرفتند به عقب برگردند و میخواستند یک فرود اضطراری را در نزدیک ترین فرودگاه مناسب در شمال مالزی انجام دهند.

بر اساس تجزیه و تحلیل زمانبندی داده های ارتباط ماهواره ای، احتمالا دلیل آن یعنی آتش، وقوع وقفه در برق است. معلوم چه چیزی باعث اختلال در برق شده، چرا که از کار افتادگی موتور بررسی و رد شده است. ممکن است کسی به صورت دستی، سیستم الکتریکی هواپیما را خاموش کرده باشد، اما چه کسی میداند که چرا این اتفاق افتاده است؟

اداره ایمنی حمل و نقل استرالیا به این نتیجه رسید که یک رویداد رفع فشار کابین، باعث عدم پاسخگویی خدمه شده که احتمالا توضیح بیشتری برای انکه چرا هواپیما 5 ساعت به طور مستقیم در اقیانوس هند پرواز کرد میدهد. اگر این اتفاق افتاده باشد همه اعضای کابین، ساعتها تا زمانی که در اقیانوس سقوط کردند بیهوش بودند.

هر چند که این احتمال مشکوک است. چرا که معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است. علت وقفه برق ناشناخته است و حتی اگر یک آتش سوزی رخ داده و آنها تصمیم به فرود اضطراری در مالزی گرفتند، چرا آنها به پرواز در مالزی ادامه دادند و پس از آن به اقیانوس هند تغییر مسیر دادند.

مهم نیست که به نظر شما کدام نظریه درست است، هر کدام از آنها آنقدر ایراد دارند که به نظر مشکوک باشد و اگر نیافتن پاسخ برای شما ناامید کننده است، تصور کنید که برای خانوده ها و دوستان افرادی که در پرواز بودند چقدر باید خسته کننده باشد.

MH370 بزرگترین معمای حمل و نقل هوایی باقیمانده است. تا زمانی که ما هواپیما را کشف نکرده ایم، احتمالا هیچ پاسخی نخواهیم یافت. ممکن است کسی در جهان دقیقا بداند که چه اتفاقی در MH370 افتاده و این نیز ممکن است که به معنای واقعی کلمه، هیچ کس در جهان نداند که چه اتفاقی افتاده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *